برج خنک کننده آدیاباتیک

فهرست مطالب

برج خنک کننده آدیاباتیک نوعی برج خنک کننده است که در آن یک کوئل نصب می شود و آب سیستم مانند برج خنک کننده خشک به داخل کوئل ها جریان می یابد، اما هوای ورودی به برج خنک کننده قبل از ورود به تجهیزات خنک و مرطوب می شود و سپس روی دستگاه دمیده می شود. آب داخل کویل را کوئل و خنک می کند. در این سیستم برخلاف برج خنک کننده مدار بسته، آب مستقیماً روی کویل ها پاشیده نمی شود و برخلاف برج خنک کننده خشک، هوای محیط مستقیماً وارد تجهیزات نمی شود، بلکه هوا از قبل خنک می شود و سپس وارد تجهیزات می شود.

قیمت و خرید برج خنک کننده آدیاباتیک | دلتاتی

برج خنک کننده آدیاباتیک

نحوه عملکرد برج خنک کننده آدیاباتیک

اصطلاح آدیاباتیک به معنای “فرآیند بدون دریافت یا از دست دادن گرما” است. به کار بردن این اصطلاح در فرآیندهای صنعتی مستلزم آن است که بین کلمات گرما و دما تمایز قائل شویم. به عنوان مثال، هنگامی که گاز در یک سیلندر در شرایط آدیاباتیک بدون جذب گرما متراکم می شود، دمای آن افزایش می یابد.

برج خنک کننده آدیاباتیک از فرآیند پیش خنک سازی تبخیری هوا استفاده می کند و سپس این هوای خنک شده را به کویل ها می فرستد، بنابراین این نوع برج خنک کننده آدیاباتیک به فرآیند خنک سازی هوا قبل از ارسال به برج خنک کننده بدون گرفتن گرما اشاره دارد. از هوا پیش خنک سازی تبخیری هوا در برج خنک کننده آدیاباتیک را می توان با استفاده از پدهای تبخیری، لایه های نازک، شبکه های پلاستیکی یا نازل های مرطوب کننده انجام داد.

این هوای خنک که به درجه ای نزدیک به دمای مرطوب رسیده است، سپس توسط پروانه از روی کویل ها عبور می کند و آب موجود در سیستم را خنک می کند و آن را تا 6 درجه بالاتر از دمای مرطوب می رساند. مثلاً در شهر تهران که حداکثر دمای مرطوب در تابستان 24 درجه سانتی گراد است ، برج خنک کننده آدیاباتیک می تواند آب سیستم را تا 30 درجه سانتی گراد در تابستان خنک کند و نمی توان آن را به زیر این رقم کاهش داد. برج خنک کننده را آدیاباتیک می دانند زیرا در فصولی که هوای اطراف سرد است قابل استفاده است و با عبور از روی کویل می تواند آب را خود به خود خنک کند و مانند برج خنک کننده خشک عمل می کند و آب مصرف نمی کند و در در فصولی که هوا گرم است، آب داخل کویل ها را می توان با باز کردن آب روی پدهای تبخیر خنک کرد.

در مناطق کم آب و مناطق خشک، برج خنک کننده آدیاباتیک راه خوبی برای کاهش مصرف آب است. لازم به ذکر است برای مقایسه انواع برج های خنک کننده، نتیجه گیری و تصمیم گیری صحیح، طراحی باید توسط کارشناس خبره در برج های خنک کننده انجام شود.

در مقایسه مصرف انرژی، اگر فقط مصرف آب را در نظر بگیریم، برج خنک کننده آدیاباتیک نسبت به برج خنک کننده معمولی آب کمتری مصرف می کند، اما با توجه به اینکه هوا نسبت به آب گرمای کمتری دریافت می کند، از این رو مصرف برق برای جابجایی هوا برای رسیدن راندمان مطلوب در برج خنک کننده این حدود 33 درصد بیشتر از یک برج خنک کننده معمولی است.

تفاوت برج خنک کننده مدار بسته با برج خنک کننده آدیاباتیک در این است که در برج خنک کننده مدار بسته، آب مستقیماً روی کویل ها ریخته می شود و آب داخل کویل ها می تواند تا 3 درجه بالاتر از دمای مرطوب خنک شود، در حالی که در برج خنک کننده آدیاباتیک هوای سرد عبور می کند. نزدیک به یک درجه حرارت مرطوب روی کویل ها آب موجود در سیستم را می توان تا 6 درجه بالاتر از دمای مرطوب خنک کرد.

بنابراین، در حالی که مصرف آب برج خنک کننده مدار بسته درصد کمی بیشتر از برج خنک کننده آدیاباتیک است، در عین حال میزان سرمایش نیز بالاتر است. مزیت برج خنک کننده آدیاباتیک این است که آب مستقیماً روی کویل ها پاشیده نمی شود و در نتیجه عمر کویل ها افزایش می یابد و می توان از سیم پیچ هایی با قطر کمتر و چگالی بیشتر به شکل پره ها برای به دست آوردن سطح تماس بزرگ تری استفاده کرد ، همچنین در برج خنک کننده آدیاباتیک به پمپ کوچکتری نیاز دارد تا آب در مدار بسته را به گردش درآورد تا بر روی پدهای تبخیر بیفتد، اما همانطور که گفته شد برج خنک کننده آدیاباتیک نیز در نتیجه مصرف بیشتر برق جریان هوای بیشتری دارد.

تهران، فشافویه، شهرک صنعتی شمس آباد، بلوار خیام ،خیابان مریم یک، پلاک 18

کد پستی:1834171538

☎️ 88867395 | 33167420-021

📞 09125376536 | 09126346551

☎️ 88867392 | 33180683-021

تجهیزات و قطعات برج خنک کننده

برج خنک کننده 

قطره گیر برج خنک کننده 

نازل برج خنک کننده 

پکینگ برج خنک کننده 

فن برج خنک کننده 

فن استک برج خنک کننده 

ورودی هوا برج خنک کننده 

قطعات پلیمری و فلزی 

قطعات فایبرگلاس 

نگهداری و تعمیرات برج خنک کننده

تعمیرات برج خنک کننده

عیب یابی برج خنک کننده

اقدامات ایمنی در برج خنک کننده

شرایط اضطراری در برج خنک کننده

عملکرد برج خنک کننده در زمستان

نگهداری برج خنک کننده در زمستان

نحوه خرید و قیمت ها

قیمت برج خنک کننده

خرید برج خنک کننده

قیمت پکینگ برج خنک کننده

شرکت های سازنده برج خنک کننده

نکات مهم خرید برج خنک کننده

منوی دسته های خود را در هدرساز -> موبایل -> منوی اصلی موبایل -> نمایش/مخفی -> انتخاب منو، تنظیم کنید.
سبد خرید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.