مقایسه برج خنک کننده خشک و مرطوب

فهرست مطالب
مقایسه برج خنک کننده خشک و مرطوب

مقایسه برج خنک کننده خشک و مرطوب از جنبه های مختلفی قابل بررسی است که در مقاله زیر به آن خواهیم پرداخت. برج خنک کننده خشک شبیه برج خنک کننده مدار بسته است، آب سیستم از کویل ها عبور می کند و فن هوا را از طریق کویل ها عبور می دهد و آن را خنک می کند، مبرد تبخیر نمی شود و برج خنک کننده می تواند آب را تا دمای خشک ببندد، اما همانطور که می دانیم، در برج خنک کننده مرطوب، خنک سازی با تبخیر آب انجام می شود. دمای آب به دمای نزدیک به دمای مرطوب می رسد.

بررسی و مقایسه کولینگ تاور خشک و مرطوب

مقایسه ی خنک کننده خشک و مرطوب از نظر قیمت ، رسوب گذاری ، مصرف آب ، مصرف انرژی و نحوه ی تعمیرات مورد بررسی قرار می دهیم :

مقایسه برج خنک کننده خشک و مرطوب

مقایسه برج خنک کننده خشک و مرطوب

  • مقایسه برج خنک کننده خشک و مرطوب از نظر قیمت

در برج خنک کننده خشک که به عنوان کولر هوا نیز شناخته می شود، از کویل های مسی یا فولادی استفاده می شود، اما تجهیزات مربوط به پاشش آب، از جمله سیستم توزیع آب یا آب سرد وجود ندارد. در مجموع، طول کویل های مورد استفاده در برج خنک کننده خشک بسیار بیشتر از برج خنک کننده مدار بسته مرطوب است.بنابراین می توان گفت که هزینه ساخت برج خنک کننده خشک به نوع کویل و متریال استفاده شده بستگی دارد اما حدود 5 تا 7 برابر بیشتر از برج خنک کننده مرطوب است. در سیستم‌های جدید برج خنک‌کننده خشک، از کویل‌های پره‌دار استفاده می‌شود که کارایی بسیار بالایی دارند و طول لوله را کاهش می‌دهند، اما هزینه ساخت بسیار بیشتر از برج خنک‌کننده مرطوب خواهد بود.

  • مقایسه برج خنک کننده خشک و مرطوب از نظر رسوب

در برج خنک کننده خشک، آب نرم وارد کویل های برج خنک کننده می شود، به این ترتیب هیچ تماسی بین آب و هوا وجود ندارد، بنابراین تبخیر صورت نمی گیرد و در نتیجه مقدار آب کاهش نمی یابد و مواد محلول به آن اضافه نمی شود. در برج خنک کننده خشک، انتقال حرارت تنها از طریق جداره کویل ها و با انتقال حرارت رسانا صورت می گیرد، بنابراین در داخل کویل و سیستم مصرف کننده رسوبی وجود نخواهد داشت، اما در برج خنک کننده مرطوب به دلیل تبخیر آب و افزایش حلال ها و سختی رسوب را مشکل می کند.

  • مقایسه برج خنک کننده خشک و مرطوب از نظر مصرف آب

در برج خنک کننده خشک تبخیر آب و مصرف آب وجود ندارد. اما در برج خنک کننده مرطوب، آب تبخیر می شود که در مقاله محاسبه جبران آب برای یک برج خنک کننده به آن پرداخته شده است. بنابراین از برج خنک کننده خشک در مکان هایی استفاده می شود که اولاً دمای آب ورودی بالا باشد و ثانیاً آب بسیار کمیاب و گران باشد.

  • مقایسه برج خنک کننده خشک و مرطوب از نظر مصرف انرژی

در برج خنک کننده خشک، به دلیل نیاز به جریان هوای زیاد روی کویل ها، مصرف انرژی چندین برابر برج خنک کننده مرطوب است. بنابراین درست است که از یک طرف در برج خنک کننده خشک از آب استفاده نمی کنیم، اما در مقابل مصرف انرژی الکتریکی زیاد است. برج های خنک کننده خشک معمولا حاوی تعداد زیادی فن برج خنک کننده با قدرت و قطر بالا هستند که جریان زیادی از هوا را از روی کویل ها عبور می دهند.

  • مقایسه برج خنک کننده خشک و مرطوب از نظر تعمیرات

با توجه به هزینه و وزن بالای تجهیزات، تعمیر برج خنک کننده خشک بسیار گرانتر و دشوارتر از برج خنک کننده مرطوب است.

نتیجه می گیریم که با توجه به هزینه اولیه بالاتر، مصرف انرژی بیشتر و تعمیرات سخت تر، برج خنک کننده خشک تنها زمانی استفاده می شود که آب ارزان و فراوان در دسترس نباشد، دوم: دمای آب بالا است و هدف خنک کردن آب تا زمانی است که نزدیک به دمای خشک است، سوم: در سیستم بدون رسوب به آب نرم و بدون رسوب نیاز است.


تهران، فشافویه، شهرک صنعتی شمس آباد، بلوار خیام ،خیابان مریم یک، پلاک 18

کد پستی:1834171538

☎️ 88867395 | 33167420-021

📞 09125376536 | 09126346551

☎️ 88867392 | 33180683-021

تجهیزات و قطعات برج خنک کننده

برج خنک کننده 

قطره گیر برج خنک کننده 

نازل برج خنک کننده 

پکینگ برج خنک کننده 

فن برج خنک کننده 

فن استک برج خنک کننده 

ورودی هوا برج خنک کننده 

قطعات پلیمری و فلزی 

قطعات فایبرگلاس 

نگهداری و تعمیرات برج خنک کننده

تعمیرات برج خنک کننده

عیب یابی برج خنک کننده

اقدامات ایمنی در برج خنک کننده

شرایط اضطراری در برج خنک کننده

عملکرد برج خنک کننده در زمستان

نگهداری برج خنک کننده در زمستان

نحوه خرید و قیمت ها

قیمت برج خنک کننده

خرید برج خنک کننده

قیمت پکینگ برج خنک کننده

شرکت های سازنده برج خنک کننده

نکات مهم خرید برج خنک کننده

منوی دسته های خود را در هدرساز -> موبایل -> منوی اصلی موبایل -> نمایش/مخفی -> انتخاب منو، تنظیم کنید.
سبد خرید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.